I går deltok jeg på konferansen TU Electrified og i en paneldebatt diskuterte vi erfaringene bransjen har fått med elektriske maskiner. Det er ikke tvil om at det nå er etablert en solid kompetanse og ikke minst praktisk erfaring i å benytte elektriske maskiner i bygg- og anleggsprosjekter. Den første elektriske gravemaskinen NCC i Norge tok i bruk, rullet ut på infrastrukturprosjektet «Enebakkveien» i april 2021. Oppdragsgiver var Oslo kommune, Bymiljøetaten.
Vi ønsket å være tidlig ute med å ta i bruk elektriske maskiner for å få erfaring og nødvendig kompetanse. I begynnelsen var det mye prøving og feiling, og Oslo kommune var (og fortsatt er) en viktig pådriver for elektrifiseringen. I løpet av de første årene fikk vi etter hvert forståelsen av mulighetene og begrensningene elektriske maskiner gir.
- Les også nyheten: NCC bygger på batterier på jernbaneprosjekt i Drammen
I etterkant tenker jeg at vi gikk i gang med elektriske maskiner på en god måte: Med en sunn skepsis og positiv holdning. Med denne holdningen klarte vi å finne løsninger og samtidig se begrensningene.
Og begrensinger er det fortsatt:
- Elektriske maskiner er fortsatt mye dyrere enn tradisjonelle dieseldrevne maskiner.
- Lading er fortsatt dyrt når vi trenger hurtigladere og batterikontainere til flere millioner kroner.
- Og effektiviteten blir redusert når maskinen står til lading opp mot 30 prosent av arbeidsøkten.
Likevel er vi på riktig vei. Og de gode løsningene må vi finne sammen med kunden. Det er avgjørende. Større prosjekter krever betydelige forberedelser for at bygg- eller anleggsplassen skal kunne benytte elektriske maskiner. Her må byggherrene ta et større ansvar for tilrettelegging av infrastruktur for lading allerede fra prosjekteringsstadiet.
Men det er mulig. Stovner bad er et eksempel på at god planlegging og tilrettelagt med nok strøm, gjør at byggeplassen kan fungere godt. Samtidig ser vi at enkelte deler av bransjen ikke har kommet like langt. Innen asfalt ser vi at det fortsatt er få elektriske maskiner å oppdrive. Og de som finnes fungerer foreløpig ikke godt nok på de litt større asfaltoppdragene. Og selv om utviklingen går raskt, ser vi at massetransport kan bli en utfordring fra januar 2025. Både med tanke på rekkevidde og med tanke på bransjens totale kapasitet på utslippsfri eller klimanøytral transport.
I NCC Infrastructure Oslo møter vi fortsatt utfordringer med ladeinfrastrukturen. Erfaringen så langt viser oss at det er ulike utfordringer i ulike prosjekter, og både utstrekning av anleggsområdet og geografien spiller en rolle. Ofte handler det om planlegging og forberedelser av infrastrukturen ut til prosjektet.
Vi i NCC er med på utviklingen. Ja, kanskje er vi også en viktig pådriver. Det skal vi også fortsette med. Sammen med våre kunder skal vi drive utviklingen videre. Og det må vi om vi skal nå de klimamålene Norge har forpliktet seg til med Parisavtalen, med reduksjon av utslippene av klimagasser med 55 prosent innen 2030.
- Les også bloggen: NCC er klare for elektrifisering av asfaltbransjen
Konferansen har gitt meg nyttige innspill og på blokka har jeg fler punkter jeg skal følge opp. Uansett mener jeg at både byggherrene og entreprenørene har mye å vinne på slik meningsutveksling og deling av erfaringer.
Løsningene finnes. Vi må bare utnytte dem på riktig måte.
Svein Nilsplass
Kayleigh Smith
13 august, 2024 05:42Bra innlegg Svein! Ingen tvil om at dette er spennende og at vi har mange oppgaver på blokka 🙂