Grønnere asfaltproduksjon på Sørlandet

NCC har startet arbeidet med å sette opp en ny asfaltfabrikk på Rugsland utenfor Kristiansand. Sørlandet får dermed leveranser av asfalt fra en topp moderne fabrikk med betydelig lavere Co2-utslipp enn i dag.

Ny asfaltfabrikk på Rugsland. Illustrasjonsbilde. FOTO: Ammann.

Nå i august startet arbeidet med å sette opp den nye asfaltfabrikken.

En ny og moderne asfaltfabrikk skal i løpet av høsten og vinteren monteres og vi i NCC ser frem til å kunne starte opp asfaltproduksjon med den nye fabrikken til neste sesong. Å få starte opp en høyteknologisk og moderne asfaltfabrikk på Rugsland blir for oss i NCC en høytidsdag. Vi kan da levere asfalt med betydelig lavere Co2-utslipp enn det vi gjør i dag. Vi kan bruke mer gjenbruksasfalt og vil få en sikker og svært forutsigbar produksjon.

NCC har vært til stede på Rugsland i en årrekke. I 2006 ble den forrige fabrikken satt opp. Den ble kjøpt inn fra Nicaragua og har levert jevnt og trutt i alle disse årene. Produksjonskapasiteten har vært begrenset og det er nå en asfaltfabrikk som så absolutt er moden for utskifting.

Asfalt er et produkt som kanskje ikke vekker så mye interesse og mange tar det for gitt at asfalten ligger på veien. Men produksjon er en vitenskap. I NCC har vi en rekke «professorer» innen asfalt. Dette er mennesker som gjennom høyt engasjement, fagkunnskap og lang erfaring har bidratt til å utvikle asfaltproduksjonen. Enkelt forklart er asfalt 95 prosent stein og 5 prosent olje (bitumen) som blandes sammen. Men prater du med våre fageksperter, vil du få deg en lang prat om asfalt. Her snakker vi om asfalt tilpasset forskjellige formål, blandinger med spesielle egenskaper og produksjonsmetoder som hele tiden utvikles.

Asfaltfabrikken vi nå skal montere på Rugsland er derfor et resultat av fabrikkleverandørens erfaring og kunnskap og NCC sin egen produktutvikling og årelange erfaring. Sammen har vi utviklet det beste og mest bærekraftige produksjonsutstyret som finnes på asfaltmarkedet. Vi produserer på lav temperatur, bruker LPG-gass som fyringskilde (tilrettelagt for å kunne bruke trepellets) og har et system som gjør at vi kan produsere med opp mot 40 prosent gjenbruksasfalt. Det gjør at asfalten som produseres kan fremstilles med et betydelig lavere Co2-utslipp enn hva den gamle fabrikken klarer. En seier for oss i NCC, samfunnet og ikke minst fremtiden!

Ny fabrikk på vei. Grunnarbeidene er utført. FOTO: NCC

Vi står foran en hektisk periode på Rugsland. Asfaltproduksjonen fra den gamle fabrikken vil pågå samtidig som den nye fabrikken monteres.

Når vi starter opp den nye fabrikken og den gamle pensjoneres, blir den demontert og det meste av den blir til spiker eller noe annet. Stålet skal resirkuleres. Med den nye fabrikken skal NCC Industry stå sterkt i asfaltmarkedet på Sørlandet de kommende årene.

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.