Det har de klart fordi de bruker sin innkjøpsmakt til å realisere sine miljøambisjoner. Her ligger det et enormt miljøpotensial også for norske kommuner.
Norge har store ambisjoner for reduksjon av utslipp av CO2. Det er helt nødvendig for å unngå den situasjon som FNs klimapanel advarer om, sist beskrevet i den sjette hovedrapporten (2021-2023) i år.
I arbeidet mot en mer utslippsfri verden må alle tilgjengelige virkemidler tas i bruk, og alle må bidra. Det finnes ikke én saliggjørende løsning. Som leverandør av stein- og asfalt i de nordiske landene er det derfor frustrerende å se at ikke lavthengende frukter som bruk av klimakriterier i innkjøpene blir benyttet.
På dette området har Statens vegvesen gått foran og vektlagt miljøkriterier som redusert CO2-utslipp fra asfaltproduksjon, transport og -utlegging, fremfor kun å velge laveste pris i sine anbud. På denne måten har de i løpet av bare en toårsperiode lykkes å redusere sine samlede CO2-utslipp fra asfalt med 25 prosent (fra 62ttonn i 2020 til 47ttonn i 2022).
NCC Rugsland asfaltfabrikk. NCC benytter CO2-nøytral trepellets som fyringskilde ved flere av sine asfaltfabrikker.
FOTO: NCC
Fordelen for samfunnet med å kjøpe inn asfalt med reduserte CO2-utslipp er åpenbar i et miljøperspektiv. Rent finansielt, innkjøpsrabatten endrer ikke den faktiske anbudsprisen, så kommunenes innbyggere vil ikke betale mer for miljøvennlig asfalt enn den prisen entreprenøren opprinnelig ga i anbudet. Men entreprenøren gis en velfortjent konkurransefordel av å levere asfalt med redusert CO2-utslipp.
Offentlige innkjøp av bygg og infrastruktur har i en årrekke honorert entreprenører som kan hjelpe dem å levere prosjekter med høye miljøambisjoner, for eksempel ved å levere utslippsfrie- eller fossilfrie byggplasser. Nå er tiden for lengst inne til at også asfaltbransjen i høyere grad måles på kvalitet, miljø og kompetanse, i tillegg til pris. Det gir økt innovasjon, der entreprenører med evne og vilje til å levere produkter med høy kvalitet utvikler bransjen.
Målet for kommunale innkjøpere bør være å tvinge frem en raskest mulig transformasjon i asfaltbransjen. Med bakgrunn i våre erfaringer i Norge og på tvers av de nordiske landene ønsker vi å bidra til dette, og vi ønsker konkurranse på like vilkår. Bruk av klimakriterier i innkjøpene er en måte å gjøre dette på.
Konkurransen er tøff, og entreprenørene alltid må regne skarpt for å vinne. Ofte er derfor det tilbudet med lavest klimaavtrykk også det med lavest pris. Ved innføring av klimakriterier i innkjøpene premieres de langsiktige aktørene som har vilje og evne til å investere i utslippsreduserende teknologi og energi. Det er vinn-vinn for samfunnet og for asfaltbransjen.
Grete Aspelund
toustoday
16 juli, 2024 00:29The high prevalence of coronary artery disease often precludes the use of class Ia and Ic antiarrhythmics buying cialis online safely