Hva skal til for å lykkes i store prosjekter?

- Jeg brenner for å få folk fra ulike fagdisipliner til å prestere på høyest mulige nivå sammen og har etter hvert erfart at det er noen suksessfaktorer som går igjen.

Spesielt tre faktorer må til for å skape den trygge og gode stemningen i store prosjekter, som i sin tur er avgjørende for å lykkes: Ærlighet, tillit og respekt. Det kan kanskje høres ut som en selvfølge, men mangler disse faktorene så kan prosjektene fort bli både dyrere og mer tidkrevende enn planlagt, og en annen kvalitet enn ønsket. Så mitt beste råd er å jobbe aktivt med dette fra dag en!

Jeg har ledet prosjektering av flere av NCCs store byggeprosjekter. Dette inkluderer blant annet Sikkerhetsbygget St. Olavs Hospital og Teknostallen i Trondheim. På Teknostallen skal den verneverdige fasaden til en gammel trikkestall kombineres med moderne teknologi og fremtidsrettede løsninger – og gi rom for kontorer, restauranter, laboratorier og innendørs hage, for å nevne noe. Alt dekket av et stort glasstak, en installasjon som i seg selv krever helt egen ekspertise.

Her er mine tre viktigste råd for å lykkes i store prosjekter.

1. Bygg en kultur preget av ærlighet, tillit og respekt

  • Ærlighet skaper åpenhet og gjør det lettere å ta tak i utfordringer tidlig.
  • Tillit gir rom for at folk tør å dele ideer og innrømme feil – noe som er avgjørende for læring og fremdrift.
  • Respekt sikrer at alle fagdisipliner blir hørt og verdsatt, noe som styrker samarbeidet og kvaliteten på leveransen.

Tiltak: Start prosjektet med felles workshops og spilleregler som fremmer disse verdiene. Ledelsen må gå foran som gode eksempler.

2. Skap tydelige rammer og felles forståelse

  • I komplekse prosjekter som Teknostallen, med opp mot 100 personer involvert, er det avgjørende med en felles forståelse av mål, roller og ansvar.
  • Uklare forventninger fører ofte til misforståelser, forsinkelser og frustrasjon.

Tiltak: Bruk visuelle fremstillinger, milepælsplaner og samspillsmøter for å sikre at alle er på samme side – både teknisk og kulturelt.

3. Prioriter samspill og tverrfaglig integrasjon

  • Prosjektering er ikke bare teknisk – det handler om å få mennesker til å jobbe sammen mot en felles visjon.
  • Når arkitekter, ingeniører og kunde samarbeider tett, blir løsningen mer helhetlig og robust.

Tiltak: Innfør samspillsmetodikk tidlig, med fokus på felles mål, åpen dialog og kontinuerlig verifikasjon av løsninger mot kundens behov.

Teknostallen, Trondheim.Ill: 3D estate, KLP

Teknostallen, Trondheim. Illustrasjon: 3D estate, KLPOpp mot 100 personer fra ulike fagområder er gjerne samlet i prosjekteringsfasen av et slikt komplekst byggeprosjekt. Da er det avgjørende å få ingeniører, rådgivere, arkitekter og kunde til å prestere så bra som mulig sammen – og på den måten sikre at kundens visjon blir til virkelighet.

Prosjektering kan sees på som en slags verifikasjonsprosess, der en sørger for at kunden føler seg trygg og der man sammen finner riktig nivå og kvalitet på leveransen.

Oppgaven min er å styre byggeprosessen på en god måte, og være bindeledd mellom kunde, produksjon og ingeniørfag. Å bygge kultur, skape trygge rammer og gode spilleregler fra start av, står sentralt. Det er noe av det vi lyktes med da vi bygde Sikkerhetsbygget St. Olavs Hospital, og som vi forsøker å kopiere til både Teknostallen og andre prosjekter som kommer etter.

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Nødvendige informasjonskapsler er informasjonskapsler som må plasseres for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Grunnleggende funksjoner er for eksempel informasjonskapsler som er nødvendige for at du skal bruke menyer og navigere på nettstedet.

Funksjonalitetscookies

Funksjonelle informasjonskapsler må plasseres for at nettstedet skal fungere på den måten du forventer. For eksempel for å huske hvilket språk du foretrekker, for å vite om du er pålogget, for å holde nettstedet sikkert, huske påloggingsinformasjon eller for å muliggjøre sortering av produkter på nettstedet på den måten du foretrekker.

Statistical cookies

For å vite hvordan du samhandler med nettsiden plasserer vi informasjonskapsler for å samle inn statistikk. Disse informasjonskapslene anonymiserer personopplysninger.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Informasjonskapsler for annonsemåling

For å kunne gi en bedre service og opplevelse plasserer vi informasjonskapsler for å skreddersy markedsføring for deg. Et annet formål med denne utplasseringen er å markedsføre produkter eller tjenester til deg, gi skreddersydde tilbud eller markedsføre og gi anbefalinger om nye konsepter basert på det du har kjøpt hos oss tidligere.