Om alt som ikke står i tegningene: Et tilbakeblikk på sommerjobben

Nå som høstløvet har lagt seg over anleggsplassen og vi nærmer oss Bygg- og miljødagen, årets store karrieredag for oss studenter her på NTNU, er det naturlig å se tilbake på sommeren og alt den har lært meg.

Sommeren på NCCs prosjekt Stasjonstiltak SOS har gitt meg en forståelse for byggeprosessen langt utover det byggetekniske og det som står i tegningene. Det er menneskene, fellesskapet og de små detaljene som virkelig får store prosjekter til å drive fremover.

Gjennom sommeren har jeg stått midt mellom fagfolk med ulik bakgrunn, språk og erfaring. Jeg har sett hvordan en erfaren maskinfører kommuniserer med en nyutdannet ingeniør, hvordan en lærling blir tatt imot med varme og tålmodighet, og hvordan en formann kan lese stemningen på plassen bedre enn noen pent fargelagt fremdriftsplan.

Siri Mostad Larsen er student på NTNU og deltar i programmet student@ncc og har hatt sommerjobb i NCC. FOTO: NCC

Siri Mostad Larsen er student på NTNU og deltar i programmet student@ncc og har hatt sommerjobb i NCC.
FOTO: NCC

Det er i disse møtene jeg har erfart hva prosjektledelse egentlig handler om: å forstå mennesker, å skape rom for samarbeid og et miljø der folk ønsker å bidra.

  1. Samarbeid og tillit er avgjørende.
    Prosjekter lykkes når deler de samme mål og verdier, og har åpne dører. Tillit er ikke bare et fint ord, det er selve fundamentet for et godt arbeidsmiljø og for å lykkes sammen. Dette er også nøkkelordet for årets fagprogram på BM-dagen, med tittelen RealTrust.
  2. Kultur og ledelse former prosjektet.
    Ledelse er mer enn struktur og kontroll. Det handler om å bygge et miljø der folk ønsker å bidra, et miljø som anerkjenner god innsats og kompetanse, og en kultur for læring fremfor skyld, en kultur som gir motivasjon og trivsel.
  3. De små bidragene har stor effekt.
    Selv om grilling og felles lunsjer kanskje virker som sløst tid og noe perifert, har jeg sett hvordan slike tiltak styrker fellesskapet og senker skuldrene. Hverdagsheltene, de som tar ansvar for stemningen og hjelper andre, det er de som bygger kulturen på plassen.

Min rolle kan sies å ha vært todelt. På en side har jeg lært en masse om tekniske løsninger, HMS-rutiner og prosjektstyring, men på den andre siden har jeg fått ansvar for det jeg vil beskrive som velferden. Det handler om å skape små pauser i hverdagen, der folk kan samles, snakke sammen og hente ny energi. Disse «sløste minuttene» og «bortkastede pengene» har vist seg å være strategiske investeringer, de har styrket arbeidsmiljøet, økt trivselen, og bidratt til bedre samarbeid.

Siri Mostad Larsen

Siri Mostad Larsen

Jeg har også lært å se de mange «usynlige» bidragsyterne. De som ikke nødvendigvis har en lederrolle, men som leder gjennom væremåte. Det er de som bygger kulturen på plassen og gjør at folk kommer tilbake dagen etter med vilje og lyst til å bidra.

Når jeg nå går inn i mitt siste år på masterstudiet, tar jeg med meg vissheten om at det er i de små detaljene, i de stille bidragene, at de store prosjektene får liv. Det handler om mer enn det som står i tegningene, det handler om tillit, om samarbeid, og om menneskene der ute.

Neste uke samler BM-dagen bransjen her på NTNU, og jeg håper flere får oppleve hvor viktig det er å bygge gode relasjoner, og skape den rette kulturen. For det er nettopp dette som gjør byggeprosjektene til mer enn bare byggverk!

Med dette som rammeverk, er det tydelig at tillit er nøkkelen til fremtidens byggebransje.

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Nødvendige informasjonskapsler er informasjonskapsler som må plasseres for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Grunnleggende funksjoner er for eksempel informasjonskapsler som er nødvendige for at du skal bruke menyer og navigere på nettstedet.

Funksjonalitetscookies

Funksjonelle informasjonskapsler må plasseres for at nettstedet skal fungere på den måten du forventer. For eksempel for å huske hvilket språk du foretrekker, for å vite om du er pålogget, for å holde nettstedet sikkert, huske påloggingsinformasjon eller for å muliggjøre sortering av produkter på nettstedet på den måten du foretrekker.

Statistical cookies

For å vite hvordan du samhandler med nettsiden plasserer vi informasjonskapsler for å samle inn statistikk. Disse informasjonskapslene anonymiserer personopplysninger.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Informasjonskapsler for annonsemåling

For å kunne gi en bedre service og opplevelse plasserer vi informasjonskapsler for å skreddersy markedsføring for deg. Et annet formål med denne utplasseringen er å markedsføre produkter eller tjenester til deg, gi skreddersydde tilbud eller markedsføre og gi anbefalinger om nye konsepter basert på det du har kjøpt hos oss tidligere.