Tillit – grunnsteinen i vellykkede prosjekter

Bygg- og anleggsbransjen er Norges største fastlandsnæring med 245.000 ansatte. Vi bygger landet – bokstavelig talt. Men det er ikke kun maskiner, betong og tegninger som avgjør om et prosjekt lykkes. Tillit er avgjørende.

Rundt én av fire prosjekter i vår bransje havner i konflikt som krever juridisk bistand. Det forsinker og fordyrer. Manglende tillit mellom aktørene er ofte en medvirkende årsak. 

For hva skjer når tillit mangler? Hjemme, når foreldrene dine ikke stoler på deg. Når du ikke stoler på kjæresten din. Eller på jobb, hvis du ikke stoler på kollegaene dine. Hva gjør dette med relasjonen?

Tillit er ikke en myk verdi i betydningen «mindre viktig». Det er en hard realitet som påvirker produktivitet, kostnader og kvalitet.  

Bygge tillitsbasert kultur i prosjektene

Bygge tillitsbasert kultur i prosjektene.  FOTO: NCC

6 steg for å bygge tillit i prosjekter 

I NCC jobber vi systematisk med å bygge tillitsbasert kultur i prosjektene våre. Det handler om: 

  1. Tidlig involvering. Alle parter er med fra start slik at vi har en felles forståelse og felles mål. 
  2. Åpenhet og transparens. Deling av informasjon og utfordringer. 
  3. Forutsigbarhet. Hold det du lover og vær tydelig på det du gjør. 
  4. Felles mål og insentiver. Alle tjener på at prosjektet lykkes. 
  5. God kommunikasjon. Hyppig, ærlig og strukturert dialog. 
  6. Tillitsbasert ledelse. Samarbeid og psykologisk trygghet. 

Vi tror på tillit gjennom handling. Kultur er det vi gjør.  

Myke verdier gir konkrete resultater 

På lederplass i Aftenposten nylig, kunne vi lese om et sjeldent eksempel på at infrastrukturprosjekter faktisk kan gjennomføres som planlagt. Prosjektet er Oppgradert Majorstuen Stasjonmed NCC som entreprenør. «På Majorstuen går det på skinner» var overskriften. Utrolig moro! Men det er også interessant å lese begrunnelsen for at NCC ble tildelt dette prestisjeprosjektet – en krevende oppgradering av et av Oslos viktigste kollektivknutepunkter. I tillegg til prosjektspesifikke løsninger, opplevde Sporveien trygghet til at oppdraget var forstått og kunne løses effektivt.   

Kunden hadde tillit til at vi var riktig for jobben. 

NCC-prosjektet Oppgradert Majorstuen Stasjon, Oslo.

NCC-prosjektet Oppgradert Majorstuen Stasjon, Oslo. FOTO: NCC/Tim Moberg

Norsk modell – europeisk kontrast 

Samtidig er det interessant å se forskjellene land imellom. Tidligere europeisk sentralbanksjef, Mario Draghi, ga i fjor navnet til Draghi-rapporten om europeisk konkurransekraft. Den slår fast at Europa har blitt så byråkratisk at det mangler konkurransekraft. Man prøver å administrere seg ut av en situasjon man ikke har tillit til. Resultatet blir et enormt byråkrati, for mange reguleringer og for mange rapporteringer.  

I kontrast til dette ser vi at vi i Norge bygger tillit gjennom relasjoner, åpenhet og felles mål. Som prosjektdirektør Eirik Harding Hansen, megaprosjekter i Bane NOR, så treffende sa: «Grunnleggende for en god gjennomføring er at man jobber godt med å skape et tillitsforhold mellom partene. Dette krever målrettet innsats, det skjer ikke av seg selv.» 

I NCC erfarer vi at den norske modellen er en suksessfaktor i små så vel som store prosjekter. Kort oppsummert: Tillit er ikke en luksus, det er en nødvendighet.  

 

Bloggen er basert på Grete Aspelund sitt innlegg på BM-dagen 4. november 2025

 

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Nødvendige informasjonskapsler er informasjonskapsler som må plasseres for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Grunnleggende funksjoner er for eksempel informasjonskapsler som er nødvendige for at du skal bruke menyer og navigere på nettstedet.

Funksjonalitetscookies

Funksjonelle informasjonskapsler må plasseres for at nettstedet skal fungere på den måten du forventer. For eksempel for å huske hvilket språk du foretrekker, for å vite om du er pålogget, for å holde nettstedet sikkert, huske påloggingsinformasjon eller for å muliggjøre sortering av produkter på nettstedet på den måten du foretrekker.

Statistical cookies

For å vite hvordan du samhandler med nettsiden plasserer vi informasjonskapsler for å samle inn statistikk. Disse informasjonskapslene anonymiserer personopplysninger.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Informasjonskapsler for annonsemåling

For å kunne gi en bedre service og opplevelse plasserer vi informasjonskapsler for å skreddersy markedsføring for deg. Et annet formål med denne utplasseringen er å markedsføre produkter eller tjenester til deg, gi skreddersydde tilbud eller markedsføre og gi anbefalinger om nye konsepter basert på det du har kjøpt hos oss tidligere.