Bygger vi bedre når vi lytter til hverandre?

Ja, det mener jeg. Erfaringsdeling er noe vi jobber strategisk med i NCC. Å lære av hvordan våre svenske kollegaer bygget Kungliga Musikhögskolan (KMH), har gitt oss en trygghet som team. Det finnes bygg som krever mer enn bare teknisk presisjon – bygg der funksjon og følelse må smelte sammen. Musikkhøyskoler er blant de mest komplekse typene kulturbygg man kan realisere. De skal ikke bare romme musikk, men også forme den.

Et bygg som spiller med

KMH er et referanseprosjekt som viser hvordan arkitektur, akustikk og teknikk kan samspille på høyt nivå. Her er ikke rommene bare konstruert – de er komponert. Gjennom samtaler med nøkkelpersoner og gode kollegaer i NCC i Sverige, som hadde ansvar for utvikling og bygging av KMH, fikk vi innsikt i hvordan slike bygg blir til: fra tidlig involvering av brukere og spesialister, til håndtering av akustiske krav og tekniske løsninger som må fungere i praksis.

Erfaringsoverføring fra Kungliga Musikhögskolan til NCC Norge

Hva vi lærte av å besøke en musikkhøyskole

Å bygge for musikk er noe helt annet enn å bygge for kontor, undervisning eller helse. Det handler ikke bare om rom og funksjon, men om lyd, samspill og presisjon. Under studieturen fikk vi gode faglige diskusjoner med kollegaer som faktisk har vært gjennom prosessen – og det vi tok med oss hjem.

Felles læring gir felles forståelse
Studieturen ble gjennomført i tett samarbeid med Multiconsult, som deler vår interesse for å forstå hva som faktisk kreves for å lykkes med denne typen bygg. Ved å reise sammen, diskutere erfaringer underveis og reflektere i felles workshops, fikk vi en felles plattform for videre samarbeid. Når både rådgivere og entreprenør ser de samme løsningene, hører de samme historiene og stiller de samme spørsmålene, styrker det ikke bare relasjonen – det gir også et felles utgangspunkt for å ta bedre beslutninger senere i prosessen.

Fem ting vi tar med oss videre

  1. Akustikk må inn tidlig – og eies av hele prosjektet
    Akustikk er ikke et tillegg. Det er en premissgiver. På KMH ble det tydelig at akustiske krav må integreres i alt fra romprogram og bæresystem til ventilasjon og dørvalg. Det krever at hele prosjektorganisasjonen forstår og prioriterer dette – ikke bare akustikeren.
  2. Brukerinvolvering er ikke bare ønskelig – det er avgjørende
    Flere av de mest vellykkede løsningene i KMH kom som resultat av tett dialog med brukerne. Ikke bare i starten, men gjennom hele prosessen. Det handler om å forstå hvordan rommene faktisk brukes – og hvilke kompromisser som er akseptable.
  3. Mock-ups og testing sparer tid og frustrasjon
    KMH-teamet brukte fysiske mock-ups, eller et modellrom, for alt fra dører til himlinger. Det ga mulighet til å teste funksjon, lydisolasjon og brukeropplevelse før fullskala produksjon. En investering som betalte seg i færre feil og bedre løsninger.
  4. Tilgjengelighet og teknikk må løses sammen
    Universell utforming og tekniske føringer kan komme i konflikt med akustiske krav. På KMH ble dette løst gjennom tverrfaglig samarbeid og tidlig koordinering. Det er ikke nok å «sjekke krav» – løsningene må fungere i praksis.
  5. Samspill krever mer enn møter – det krever metode
    Prosjektet ble gjennomført med en samspillsmodell som la vekt på åpenhet, felles mål og kontinuerlig dialog. Det skapte rom for å løse problemer før de ble konflikter. En påminnelse om at gode prosesser ikke skjer av seg selv – de må bygges.

Rom for fremtidens musikere

Et musikkbygg er mer enn et bygg – det er et instrument i seg selv. Det skal inspirere, støtte læring og fremme kreativitet. I Sverige så vi hvordan fleksible øvingsrom, samspillssoner og konsertsaler med justerbar akustikk skaper et dynamisk læringsmiljø. Slike løsninger krever ikke bare teknisk innsikt, men også forståelse for brukernes behov.

Modell av den Kungliga Musikhögskolan 1:100

Å bygge for musikk er krevende. Men det er også givende.
Erfaringene fra KMH viser at det er mulig å kombinere høy teknisk kompleksitet med sterke brukeropplevelser – hvis man har riktig kompetanse, riktig metode og riktig lag.

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Nødvendige informasjonskapsler er informasjonskapsler som må plasseres for at grunnleggende funksjoner på nettstedet skal fungere. Grunnleggende funksjoner er for eksempel informasjonskapsler som er nødvendige for at du skal bruke menyer og navigere på nettstedet.

Funksjonalitetscookies

Funksjonelle informasjonskapsler må plasseres for at nettstedet skal fungere på den måten du forventer. For eksempel for å huske hvilket språk du foretrekker, for å vite om du er pålogget, for å holde nettstedet sikkert, huske påloggingsinformasjon eller for å muliggjøre sortering av produkter på nettstedet på den måten du foretrekker.

Statistical cookies

For å vite hvordan du samhandler med nettsiden plasserer vi informasjonskapsler for å samle inn statistikk. Disse informasjonskapslene anonymiserer personopplysninger.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Informasjonskapsler for annonsemåling

For å kunne gi en bedre service og opplevelse plasserer vi informasjonskapsler for å skreddersy markedsføring for deg. Et annet formål med denne utplasseringen er å markedsføre produkter eller tjenester til deg, gi skreddersydde tilbud eller markedsføre og gi anbefalinger om nye konsepter basert på det du har kjøpt hos oss tidligere.