Kulden ga effektiv løsning

Jernbaneprosjektet Venjar-Eidsvoll Nord fortsetter som planlagt selv med utfordrende smitteverntiltak. Vi har nå fullført 70% av prosjektet og det største fokuset er nå i den nordlige halvdelen der vi bygger 3,5 km dobbeltspor.

Se film fra pågående arbeider på jernbaneprosjekt Venjar-Eidsvoll.

Midt på strekningen skal det bygges en vei gjennom en ravine ned til et nytt teknisk hus. Utfordringen her er at massene er øremerket for å justere terrenget mot elva på den andre siden av sporet. Dette er en krevende jobb der 15.000 m3 må transporteres med 10-12 lastebiler 9 km på små lokale veier i delvis bratt terreng, for å komme til den andre siden av sporet.

Løsningen på utfordringen var å kjøpe et enkelt transportbånd som ble plassert gjennom en smal kulvert og flytte flertallet av massene den veien til den andre siden av sporet.

Takket være kulden fungerer dette bra, og i stedet for to gravemaskiner og 10 lastebiler kan jobben gjøres med 1 gravemaskin, 1 Cat D6 og en hjullaster.

Det er alltid morsomt å se hvordan vi sammen med Bane NOR klarer å finne gode løsninger, som bidrar til å redusere påvirkningen for innbyggerne i næromområdet.

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.