En ny pilotstudie fra Statens vegvesen og Kystrederiene dokumenterer at klimautslippene fra skip er 30–45 % lavere enn tidligere beregnet – og betydelig lavere enn ved veitransport. For enkelte fartøy er utslippene nesten halvert.
Et konkret eksempel: Et skip med 1.500 tonn last som går 100 kilometer, slipper etter den nye beregningsmetoden nå ut 5,5 tonn CO₂ – mot tidligere beregnet 12,1 tonn.

Båttransport NCC Industry Ålesund
Dette er et viktig gjennombrudd for mer rettferdige og presise klimaregnskap. Dokumentasjonen viser at skip – og særlig nyere og mer miljøvennlige fartøy – har et betydelig fortrinn fremfor lastebiler når det gjelder utslipp per transportert tonn. Det gir både oss og andre aktører et bedre beslutningsgrunnlag, og styrker insentivene for å velge transportløsninger som bidrar til lave CO₂-utslipp.
- Les mer om båttransport i NCC-bloggen: Frakte asfalt med båt
NCC satser på klimakutt i hele verdikjeden
I NCC har vi i mange år hatt fokus på å redusere utslipp fra asfaltproduksjon. Et viktig tiltak har vært å erstatte fossil energi med trepellets som fyringskilde. I dag har vi 6 asfaltfabrikker som benytter denne fyringskilden. Dette har gitt betydelige utslippskutt – og viser hvordan innovasjon og teknologi kan bidra til å nå samfunnets mål om betydelige CO₂–kutt.
Ved å kombinere lavutslippsproduksjon med mer bevisst transport, kan vi redusere det totale CO₂-avtrykket fra asfaltleveranser betydelig. Det er et viktig steg i retning bygg- og anleggsbransjen, som i dag står for en betydelig del av det totale utslippet.

Transport av asfalt med båt, NCC Industry.
Mer presise EPD-er gir bedre beslutningsgrunnlag
De nye analysene som nå benyttes for å beregne CO₂-utslipp, er basert på oppdaterte livsløpsanalyser og miljødeklarasjoner (EPD), og gir asfaltentreprenører og vegeiere et bedre grunnlag for å velge løsninger som bidrar.
Fra 2024 ble det innført regler som gjør at klima og miljø skal vektes med minst 30 % i alle offentlige anskaffelser. Med riktige og oppdaterte EPD-verdier får sjøtransport en reell konkurransefordel – og lavutslippsskip kan dokumentere sin miljøgevinst på en mer rettferdig måte.
Vi må vite hva som virker – og tørre å satse
Jeg er glad for at ny dokumentasjon nå bekrefter at sjøtransport er et effektivt tiltak for å redusere utslippet av klimagasser. Skal vi lykkes med det grønne skiftet i bygg- og anleggsbransjen, må vi vite hva som faktisk virker – og tørre å satse der det monner.
André Waage