I august gjennomførte NCC en banebrytende test ved å produsere en asfalt hvor en treolje erstatter den tradisjonelle bitumenoljen som bindemiddel. Bitumen, et fossilt oljeprodukt, har frem til nå vært standard bindemiddel i asfaltproduksjon. Denne testen representerer et viktig skritt for å redusere CO2-utslippene fra asfaltproduksjon.
- Les mer om:
Asfalt med biogent bindemiddel i Kristiansand
En liknende test ble gjennomført i en Oslogate nå i oktober. Dermed har vi i NCC to viktige teststrekninger hvor vi ikke har tilsatt tradisjonelt, fossilt bindemiddel i asfalten.
- Les mer om:
Asfalt med biogent bindemiddel i Oslo
Restprodukt fra treindustrien
Treoljen som brukes i denne nye asfaltløsningen er et restprodukt fra treindustrien. Sammen med andre CO2-reduserende tiltak, bidrar dette biogene bindemiddelet til produksjon av en tilnærmet klimanøytral asfalt. Teknisk sett gir asfaltløsningen faktisk et negativt CO2-utslipp, noe som betyr at den binder mer CO2 enn den slipper ut. Her bidrar altså asfaltproduksjonen til CO2-fangst. Trær absorberer karbon mens de vokser, og når de råtner eller brennes, slippes CO2 ut. Ved å bruke biogen treolje i asfaltproduksjonen, fanges karbonen i treoljen inn i asfalten. Denne karbonfangsten bidrar dermed til reduserte CO2-utslipp.
I tillegg til treolje som bindemiddel, bruker NCC trepellets som brensel i produksjonsprosessen, i stedet for fossile brensler. Løsningen som ble benyttet på testprosjektene i Kristiansand og Oslo, inneholder også 40 prosent gjenbruksasfalt.
Å benytte biogent bindelmiddel er i seg selv ikke noe nytt. Det benyttes allerede biogent bindemiddel på en rekke asfaltoppdrag hvert år, men da i mindre mengder. Det spesielle NCC nå har lansert, er at vi i denne asfaltløsningen har erstattet fossilt bindemiddel og kun tilsetter biogent bindemiddel. Dette bindemiddelet bidrar i dag til at asfalten blir en del dyrere enn tradisjonell asfalt. Men vi forventer at prisene på denne typen treolje vil synke etter hvert som etterspørselen øker og markedet modner. Men skal vi lykkes med denne utviklingen må klimavektingen på asfaltkontrakter trolig økes. Det blir en avgjørende faktor for å kunne ta dette store skrittet og gjøre asfaltproduksjonen nær utslippsfri i henhold til livssyklusanalysen.
- Les også NCC-bloggen:
Offentlige innkjøp må stimulere til CO2-kutt
Fortsatt muligheter for CO2-kutt
Siden 2020 har CO2-utslippet fra asfalt produsert til Statens vegvesens asfaltkontrakter gått ned fra 62 kilo CO2 per tonn asfalt til 32 kilo CO2 per tonn produsert asfalt i 2024 (vegvesenets prognose). Reduksjonen på 30 kilo er imponerende og viser hva som er mulig å oppnå. Og vi i bransjen ønsker at det skal settes høye krav til oss! Men skal vi komme videre og fortsette å kutte CO2, må verktøykassen utvides og biogent bindemiddel vil være et viktig element. I 2023 ble det produsert i underkant av 7 millioner tonn asfalt og vi antar at vi havner på samme volum for 2024. Det betyr at all asfalt som blir produsert i Norge i år slipper ut minst 224 000 000 kilo CO2. Det betyr at det fortsatt er store muligheter for ytterligere CO2-kutt. Vi ser på biogent bindemiddel som en viktig faktor i dette arbeidet.
Det er fortsatt noen tekniske utfordringer knyttet til bruk av biogent bindemiddel i asfalt. Derfor er tester som den i Kristiansand og i Oslo svært viktige. De erfaringene vi har fått etter disse to testene og ikke minst tester på vårt asfaltlaboratorium, er at asfalt med biogent bindemiddel kan ha bedre fleksibilitet og bedre motstand mot sprekker.
- Fikk du med deg nyheten:
NCC benytter solceller til å produsere byggestrøm til Tønsberg tinghus
Bruken av biogent bindemiddel i asfalt er foreløpig begrenset, men det er et økende fokus på å utvikle og ta i bruk biogene bindemidler. Flere forsknings- og utviklingsprosjekter pågår for å forbedre egenskapene og redusere kostnadene. Økt politisk støtte og etterspørsel fra markedet kan bidra til å akselerere bruken av biogent bindemiddel. Vi takker derfor våre kunder for at de bidrar og stiller gater og veier til disposisjon og på den måten bidrar til utviklingsarbeidet som nå pågår i asfaltbransjen. Sammen finner vi de gode løsningene.
Helga Ros Fridgeirsdottir
Lab.sjef NCC Industry